układ medyczny it

      Aparatura kontrolno. być zredukowane do dopuszczalnego poziomu,. meredit.pl

      naklejki na ścianę

      naklejki na ścianę porównanie cen opinie o produktach recenzje i dane techniczne z wielu sklepów internetowych w jednym miejscu pastelowelove.pl


Odprawa celna

Agencje celne będąc naszymi przedstawicielami przed Urzędem Celnym, dokonują  w naszym imieniu szeregu czynności, ale do najważniejszych należy odprawa celna, która z kolei może być importowa bądź eksportowa.

Odprawa celna importowa :

Najpierw Agencja Celna obowiązkowo awizuje przesyłkę (informuje nas,  że dotarł do nich towar wymagający dopuszczenia do obrotu), w tym celu przesyła nam faxem lub mailem druk awizacji oraz załączone do przesyłki dokumenty. Powinna to być faktura handlowa bądź proforma w zależności czy towar jest handlowy czy są to próbki, list przewozowy, specyfikacja, certyfikaty….

Zasadniczo najważniejsza jest faktura.

Agencja celna na druku awizacji poinformuje nas czego od nas oczekuje.

Najczęściej jest to prośba o przetłumaczenie faktury, czyli: na fakturze piszemy czytelnie co to jest za towar, im dokładniej i skrupulatniej to zrobimy tym mniejsze ryzyko pomyłki w taryfikacji, ideałem jest jak podamy kod CN, albo jeszcze lepiej posiadamy WIT (patrz wiążąca informacja taryfowa) , pod tłumaczenie podpisujemy się czytelnie, niektóre Urzędy Celne życzą sobie jeszcze nr dowodu osobistego osoby tłumaczącej.

Ważne: warto,  aby fakturę sprawdzała osoba, która zamawiała towar, ponieważ zawsze istnieje ryzyko pomyłki w cenie, ilości, rodzaju asortymentu.

Ważne: nie dopuszczajmy do sytuacji, która wydaje się bardzo wygodna, kiedy to Agencja Celna sama sobie tłumaczy fakturę, nie jesteśmy wtedy w stanie, przed odprawą celną, wychwycić występujących  na fakturze pomyłek.

Przetłumaczoną i podpisaną fakturę odsyłamy tą samą drogą, którą przyszła.

Teraz jeżeli cała reszta jest ok, jeżeli nie było podczas odprawy jakiś problemów np. celnik nie stwierdził żadnych niezgodności powinniśmy otrzymać informację o konieczności uregulowania długu celnego (patrz dług celny),  a następnie dopuszczony prawidłowo do obrotu towar.

Ważne: Agencja Celna zwróci uwagę  zawsze  czy na fakturze są:

  • kraj pochodzenia towaru,
  • warunki transportu
  • waluta

czasami                   opis towaru.


Jeśli nie ma któregoś z elementów Agencja zwróci się do nas o uzupełnienie tych braków.

Odprawa celna eksportowa:

to nasza firma wystawia fakturę, która jest podstawą odprawy celnej, zadbajmy więc o to, aby były tam wszystkie wymienione wyżej elementy, czyli: kraj pochodzenia towaru, waluta, warunki transportu, opis towaru. Na kopii faktury napiszmy dokładne tłumaczenie i podpiszmy stosowne oświadczenia, których wymaga Urząd Celny ( oczywiście jeżeli możemy to zrobić) np. przy eksporcie do Stanów Zjednoczonych urzędy celne wymagają podpisania Oświadczenia o niewystępowaniu podwójnego zastosowania produktu, chodzi o to czy produkt nie będzie wykorzystywany do celów militarnych.

Podsumowując Agencja celna powinna przeprowadzić szybko i sprawnie odprawę celną, jeśli ma prawidłowe dokumenty. No właśnie – jeśli- naszym zadaniem jest zadbać o to żeby miała, dlatego warto wiedzieć to co napisałam powyżej.

This entry was posted on piątek, Luty 5th, 2010 at 10:55 and is filed under Bez kategorii. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

11 Responses to “Odprawa celna”

  1. monia Says:

    Witam serdecznie i proszę o radę. Na prośbę klienta w miesiącu kwietniu dokonano odprawy celej towaru, który miał trafić w najbliższych dniach na Ukrainę. Jednakże z nieznanych przyczyn, towar nie został odebrany przez ukraińskiego klienta, towar nie opuścił terytorium kraju. Firma oczywiście nie wykazała sprzedaży z 0 stawką VAT nie mając potwierdzenia wywozu. Pytanie, czy można anulować wywóz i jakich można spodziewać się konsekwencji wynikajacych z powyższego.

  2. Aneta Says:

    Uff, nie lubię takich spraw. Odpowiem Ci tak, jeśli nic się nie zmieni, czyli klient nie odbierze towaru, a Ty nic nie zrobisz Urząd Celny wyda postanowienie o wszczęciu postępowania. W dalszej perspektywie naliczy VAT od niewywiezionego towaru. Ja Ci na razie radzę zrobić tak, jeśli jesteś pewna, że towar nie wyjedzie, zadzwoń do Kierownika Urzędu Celnego, w którym była rozpoczęta procedura wywozu. Powiedz co i jak. Myślę, że nie ma innego wyjścia. Wydaje mi się, że wtedy jedyne co zrobią to naliczą VAT od tego towaru. Albo jeszcze lepiej najpierw zadzwoń incognito na informację celną do Urzędu, któremu podlegacie. Ja bym tak zrobiła. Przyznam się szczerze, że nie miałam takiego przypadku. Bardzo proszę napisz co Ci odpowiedzieli. Pozdrawiam i życzę powodzenia.

  3. monia Says:

    Dziękuję za odpowiedź. Klient zapewnia, że towar odbierze ale zwodzi mnie już tak prawie od miesiąca tłumacząc się zmianami przepisów na Ukrainie, braku odpowiednich certyfikatów itp… Odprawa była ostatniego dnia kwietnia. Urząd Celny może wydać postanowienie o wszczęciu postępowania po upływie 3 miesięcy od daty odprawy celnej, muszę więc mieć potwierdzenie wywozu do 27 lipca (taka jest data na MRN).
    Podobno istnieje możliwość anulowania takiego wywozu, trzeba to zgłosić do UC, napisać odpowiednie wyjaśnienie. Tylko zastanawiam się,czy nie zaryzykować i jeszcze trochę nie poczekać. To dobry klient, współpracuję z nim od lat. Zrobię jak radzisz, zadzwonię do UC i spróbuję czegoś się dowiedzieć. Napiszę na pewno. Pozdrawiam.

  4. monia Says:

    Witam ponownie. Dowiedziałam się, że sytuacja nie jest jeszcze taka beznadziejna. Czyli jak pisałam wyżej, mam czas do 27 lipca na otrzymanie potwierdzenia wywozu. Mogę więc poczekać jeszcze trochę. Oczywiście nie mam zamiaru zwlekać do ostatniej chwili.
    Swoją drogą, niezła nauczka na przyszłość…
    Pozdrawiam.

  5. Aneta Says:

    To się cieszę, właśnie miałam Ci pisać, żebyś czekała jednak i jednocześnie naciskała na klienta, żeby towar odebrał. Napisz jak się to wszystko skończyło. Serdecznie pozdrawiam.

  6. tomek88 Says:

    Witam
    mam problem mianowicie mam bluzy z Chin
    bluzy marki adidas zakupione w sklepie adidas w Hongkongu
    złożyłem deklarację celną a teraz odezwała się do mnie kancelaria i twierdza iż są to podróbki, proponują ugodę :komisyjne zniszczenie bluz + zapłata kosztów dla kancelari mi firmy adidas ok 2300zł
    Czy ktoś może mi doradzić co mam robić w tej sytuacji?
    zaznaczam że bluzy zakupione w normalnym sklepie , posiadam paragon do nich …pozdrawiam

  7. Aneta Says:

    Przepraszam, że tak późno odpowiadam. Nie mam wprawdzie w tych sprawach doświadczenia, ale wydaje mi się, że to jest traktowane podobnie jak przemyt. Nie ważne – czy jesteś winny czy nie, domniemanie jest, że jesteś. Jeśli nie porozumiesz się ugodowo, to będzie toczone normalne postępowanie, które jednak może być rozstrzygnięte na twoją korzyść. Jeśli jednak to rzeczywiście podróbki – to nie popuszczą. Zadzwoń do Urzędu Celnego pod który podlega sprawa i porozmawiaj. Powodzenia , trzymaj się.

  8. Ilona Says:

    Witam.

    Mam pytanie odnoszące się do ceł. Kilka dni temu zamówiłam sporo ciuchów, które miały być przysłane z Hong Kongu, wszystkie na użytek własny lub rodziny (chodziło nam o zminimalizowanie kosztów przesyłki, dlatego zebrałyśmy się większą grupą by dokonać większego zakupu). Należność za ubrania została uiszczona przekazem Western Union przez mojego narzeczonego. Dziś dostałam informację, że przesyłka znajduje się już w Polsce, jednocześnie mój narzeczony otrzymał telefon, o ile dobrze go zrozumiałam z urzędu celnego, z zawiadomieniem, że paczka dotarła. Zamierzamy tam jutro zadzwonić i dowiedzieć się o co może chodzić. Nie jestem w stanie ustalić czy sprzedawca załączył fakturę. Posiadam jedynie wymienione w mailu składniki zamówienia wraz z cenami, który to był potwierdzeniem złożenia zamówienia. Czy w związku z tym muszę się czegoś obawiać? Jak się przygotować?

  9. Aneta Says:

    Witam. Dowiedz się dokładnie kto dzwonił. Urząd Celny najczęściej wysyła pisemne zawiadomienia. Jeżeli to rzeczywiście UC to zapewne zatrzymał paczkę do odprawy celnej. Będą chcieli od Ciebie abyś określiła wartość przesyłki. Jeżeli wartość podana przez Ciebie przekroczy 150 EUR to trzeba będzie dokonać normalnej odprawy celnej, a to się wiąże z zapłatą cła i VAT-u. A może to dzwonili z firmy kurierskiej, która przywiozła towar? Dowiedz się koniecznie i daj znać.

  10. Ilona Says:

    Dziękuję serdecznie za odpowiedź :) Wreszcie udało mi się co nieco dowiedzieć. Dzwoniono z firmy kurierskiej, proszono o przetłumaczenie metki z zawartością przesyłki. Dodatkowo musieliśmy przesłać upoważnienie dla firmy kurierskiej, tak by mogła nas ona reprezentować przed Urzędem Celnym. Ze względu na wielkość paczki, nie da się uniknąć cła. Wartość towaru to 266 $, a do tego doliczone zostaną jeszcze koszty przesyłki. Póki co jesteśmy dobrej myśli i mamy nadzieję, że to już koniec formalności, a niedługo dostaniemy paczkę. Z tego co się orientuję wszelkie koszty związane z Urzędem Celnym pokryje firma kurierska i ściągnie ja z nas w momencie dostarczania przesyłki.

    Jeszcze raz dziękuję za cenne wskazówki.

  11. Arek Says:

    Witam Pani Aneto.

    Wiem że ten wpis na blogu jest już nieco stary, no ale najbardziej chyba pasuje do tego, o co chciałbym zapytać.

    Jestem zainteresowany zakupem w USA laptopów, które następnie chciałbym odsprzedawać w Polsce (prowadzę w Polsce działalność gospodarczą). Niestety firma, w której chcę kupować laptopy, wysyła je wyłącznie w obrębie Stanów Zjednoczonych (i fakturę wystawia także na osobę z USA). Zastanawiam się nad skorzystaniem z usług jednej z firm oferującej usługi ‘mail forwarding’. Czyli sprzedawca wysyłałby towar na mój adres w USA (posiadany dzięki wykupieniu usługi ‘mail forwarding’). Z tego adresu laptop byłby wysyłany na adres mojej firmy w Polsce. Niestety wydaje mi się, że jest z tym związany pewien problem.

    Wszędzie widzę informację, że do przeprowadzenia odprawy celnej potrzebna jest faktura, natomiast w moim przypadku uzyskanie jej nie będzie raczej możliwe. Tzn. faktura będzie, ale wystawiona przez firmę sprzedającą laptopa, dla odbiorcy, którym będę ja, z adresem na terenie USA. Natomiast istotne jest dla mnie to, aby podczas odprawy celnej podatek VAT został naliczony dla mojej firmy działającej w Polsce.

    Co mogę zrobić w takiej sytuacji? Czy podatek VAT może być naliczony od wartości na oryginalnie wystawionej fakturze (+ koszty przesyłki)? Raz udało mi się sprowadzić laptopa, dzięki pomocy kolegi z USA, który zamiast faktury napisał umowę kupna sprzedaży. W agencji celnej wszystko poszło bez problemu. No ale tutaj sytuacja będzie inna, bo wysyłającym będę ja (osoba fizyczna z adresem w USA), a odbiorcą moja firma w Polsce…

    Bardzo proszę o radę, jak to przeprowadzić, aby nie wpaść w kłopoty.

    I przy okazji jeszcze drugie pytanie. Odprawa przesyłki, o której pisałem powyżej (tej z umową kupna sprzedaży), odbyła się w agencji celnej należącej do firmy transportowej. Nazwę pozwolę sobie pominąć. W każdym razie za odprawę zapłaciłem prawie 400zł, co mnie nieco dobiło. Chciałbym się dowiedzieć, czy korzystając z usług jakiejś firmy transportowej zawsze jestem przypisany do jej własnej agencji celnej, czy mogę zwrócić się do dowolnej agencji? Bo z tego co od tej pory przeczytałem w internecie, można taką odprawę przesyłki biznesowej załatwić dużo taniej.

    Pozdrawiam,
    Arek

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.